Osaa­mis­ta­voit­teet ja Eta­pit

Etap­pe­ja käy­te­tään koko eri­kois­lää­kä­ri­kou­lu­tuk­sen ajan sään­nöl­li­ses­ti sekä eri­kois­tu­van itsear­vioin­nis­sa että ohjaus­kes­kus­te­lus­sa yhdes­sä eri­kois­lää­kä­ri­kou­lut­ta­jan kans­sa.  Käyt­tö on mah­dol­lis­ta myös ver­tai­sar­vioin­nis­sa toi­sen eri­kois­tu­van kans­sa.

Etap­pe­ja käy­te­tään eri­kois­tu­van kehit­ty­mis­tar­pei­den mukai­ses­ti osaa­mis­ta­voi­te tai ‑alue ker­ral­laan siten, että kaik­ki osaa­mi­sa­lu­eet tule­vat eri­kois­tu­mi­sen aika­na läpi­käy­dyik­si. Tar­kas­tel­ta­va tavoi­te voi­daan vali­ta esi­mer­kik­si itsear­vioin­nin tai työs­sä teh­ty­jen havain­to­jen perus­teel­la.

Etap­pien avul­la eri­kois­tu­va lää­kä­ri

  • hah­mot­taa mil­lai­sia tai­to­ja hänen odo­te­taan saa­vut­ta­van
  • pys­tyy havain­noi­maan osaa­mi­sen­sa kart­tu­mis­ta
  • tun­nis­taa alu­eet, jois­sa hänel­lä on vah­vaa osaa­mis­ta
  • tun­nis­taa osaa­mi­sa­luei­ta, jot­ka tar­vit­se­vat vah­vis­tu­mis­ta
  • hah­mot­taa mil­lai­siin työ­teh­tä­viin hänen tuli­si kou­lu­tusai­ka­naan pereh­tyä kar­tut­taak­seen tavoi­tel­tua osaa­mis­ta
  • tekee ura­suun­nit­te­lua

Alku­vai­heen eri­kois­tu­van eta­pil­la kuva­taan osaa­mis­ta, joka on taval­li­ses­ti saa­vu­tet­tu 9 kuu­kau­den ter­veys­kes­kus­kou­lu­tuk­sen jäl­keen. Eri­tyi­nen osaa­mi­nen ‑taso on muka­na sen vuok­si, että amma­til­li­nen kehit­ty­mi­nen jat­kui­si suun­ni­tel­mal­li­se­na eri­kois­lää­kä­ri­kou­lu­tuk­sen jäl­keen­kin. Har­va kyke­nee saa­vut­ta­maan eri­kois­tu­mi­sen aika­na jokai­sen osaa­mis­ta­voit­teen eri­kois­lää­kä­rin eta­pin, mut­ta monet tavoit­ta­vat joi­den­kin osaa­mis­ta­voit­tei­den Eri­tyi­nen osaa­mi­nen ‑eta­pin.

Eri­kois­tu­va mer­kit­see etap­pi­lo­mak­kee­seen omat aja­tuk­sen­sa ja havain­ton­sa. Kou­lut­ta­ja ja eri­kois­tu­va sopi­vat ohjaus­kes­kus­te­lus­sa eri­kois­tu­van kehit­ty­mis­suun­ni­tel­mas­ta ja eri­kois­tu­ja kir­jaa sen ELSA:an.