Osaa­mi­sen arvioin­ti

Eri­kois­lää­kä­ri­kou­lu­tus muut­tui ase­tuk­sen mukaan osaa­mis­pe­rus­tai­sek­si, jol­loin työs­sä tapah­tu­van kou­lu­tuk­sen mer­ki­tys koros­tuu. Ase­tus­muu­tos tuli voi­maan 31.1.2020. Osaa­mis­pe­rus­tai­suu­den myö­tä arvioin­nin pain­opis­te on siir­ty­nyt työ­elä­mäs­sä tapah­tu­vaan osaa­mis­ta edis­tä­vään arvioin­tiin. Päät­tö­ar­vioin­nin lisäk­si eri­kois­tu­mi­seen kuu­luu jär­jes­tel­mäl­li­nen työs­sä tapah­tu­va havain­noin­ti ja nii­den poh­jal­ta käy­dyt ohjaus­kes­kus­te­lut. 

Osaamisen arviointimenetelmät yleislääketieteessä
Osaa­mi­sen arvioin­ti yleis­lää­ke­tie­tees­sä 12 kou­lu­tus­kuu­kau­den aika­na

Työs­sä tapah­tu­van arvioin­nin tavoit­tee­na tun­nis­taa, mis­sä vai­hees­sa eri­kois­tu­mi­sen pol­kua eri­kois­tu­va lää­kä­ri on suh­tees­sa eri­kois­lää­kä­ri­kou­lu­tuk­sen osaa­mis­ta­voit­tei­siin ja tukea hänen osaa­mi­sen­sa kart­tu­mis­ta. Työs­sä tapah­tu­va arvioin­ti on osaa­mi­sen näky­väk­si teke­mis­tä havain­to­jen ja itsear­vioin­nin avul­la. Kuvaa­mal­la eri­kois­tu­van osaa­mis­ta vain yhdel­lä taval­la arvioi­tu­na (esi­mer­kik­si kir­jal­li­nen kuu­lus­te­lu), emme saa koko­nais­val­tais­ta käsi­tys­tä eri­kois­tu­van tai­dois­ta työs­sä. Eri kei­noil­la arvioi­tu­na on mah­dol­lis­ta muo­dos­taa moni­puo­li­nen ja laa­ja-alai­nen käsi­tys eri­kois­tu­van osaa­mi­ses­ta. Moni­puo­li­set arvioin­ti­kei­not mah­dol­lis­ta­vat siten laa­duk­kaan eri­kois­lää­kä­ri­kou­lu­tuk­sen. Yllä ole­vas­sa kuvas­sa on kuvat­tu yleis­lää­ke­tie­teen eri­kois­tu­mi­seen kuu­lu­va osaa­mis­pe­rus­tai­nen arvioin­ti 12 kou­lu­tus­kuu­kau­den aika­na. Arvioin­ti­vä­li­neet on kuvat­tu tar­kem­min osaa­mi­sen arvioin­ti yleis­lää­ke­tie­tees­sä-ohjees­sa. Työ­vä­li­neet-sivul­ta löy­dät osaa­mi­sen arvioin­nin työ­vä­li­neet.

Taulukko yleislääketieteen erikoistumisen työvälineistä opinto-oikeuden mukaan
Yleis­lää­ke­tie­teen eri­kois­tu­mi­ses­sa vaa­dit­ta­vien osaa­mi­sen arvioin­nin työ­vä­li­nei­den käyt­tö opin­to-oikeu­den mukaan.

Yllä ole­vas­sa tau­lu­kos­sa on koot­tu­na eri opin­to-oppai­den vaa­ti­muk­set eri työ­vä­li­nei­den osal­ta yleis­lää­ke­tie­tees­sä. Vah­va suo­si­tus on käyt­tää kaik­kia ohjaus­työ­vä­li­nei­tä eri­kois­tues­sa ter­veys­kes­kus­jak­soil­la riip­pu­mat­ta nou­da­tet­ta­vas­ta opin­to-oppaas­ta.