Erikoislääkärikoulutus muuttui asetuksen mukaan osaamisperustaiseksi, jolloin työssä tapahtuvan koulutuksen merkitys korostuu. Asetusmuutos tuli voimaan 31.1.2020. Osaamisperustaisuuden myötä arvioinnin painopiste on siirtynyt työelämässä tapahtuvaan osaamista edistävään arviointiin. Päättöarvioinnin lisäksi erikoistumiseen kuuluu järjestelmällinen työssä tapahtuva havainnointi ja niiden pohjalta käydyt ohjauskeskustelut.
Työssä tapahtuvan arvioinnin tavoitteena tunnistaa, missä vaiheessa erikoistumisen polkua erikoistuva lääkäri on suhteessa erikoislääkärikoulutuksen osaamistavoitteisiin ja tukea hänen osaamisensa karttumista. Työssä tapahtuva arviointi on osaamisen näkyväksi tekemistä havaintojen ja itsearvioinnin avulla. Kuvaamalla erikoistuvan osaamista vain yhdellä tavalla arvioituna (esimerkiksi kirjallinen kuulustelu), emme saa kokonaisvaltaista käsitystä erikoistuvan taidoista työssä. Eri keinoilla arvioituna on mahdollista muodostaa monipuolinen ja laaja-alainen käsitys erikoistuvan osaamisesta. Monipuoliset arviointikeinot mahdollistavat siten laadukkaan erikoislääkärikoulutuksen. Yllä olevassa kuvassa on kuvattu yleislääketieteen erikoistumiseen kuuluva osaamisperustainen arviointi 12 koulutuskuukauden aikana. Arviointivälineet on kuvattu tarkemmin osaamisen arviointi yleislääketieteessä-ohjeessa. Työvälineet-sivulta löydät osaamisen arvioinnin työvälineet.
Yllä olevassa taulukossa on koottuna eri opinto-oppaiden vaatimukset eri työvälineiden osalta yleislääketieteessä. Vahva suositus on käyttää kaikkia ohjaustyövälineitä erikoistuessa terveyskeskusjaksoilla riippumatta noudatettavasta opinto-oppaasta.