Ohjausta varten on laadittu työvälineitä, joita käytetään opiskelun suunnitteluun, itsearviointiin ja havaintojen tekemiseen osaamisen arvioinnin mallin mukaisesti. Työvälineet soveltuvat eri tavoin eri osaamisalueiden arviointiin ja sen vuoksi havaintoja on tarpeen kerätä eri työvälineillä ja eri tahoilta. Jokainen työväline sisältää vinkkejä havaintojen tekemiseen sekä käyttöohjeen. Erikoistuva huolehtii dokumenttien tallentamisesta ELSA:an.
Havaintojen tekemistä varten on valittu neljä keskeistä työvälinettä ja niiden soveltuvuus eri osaamisalueiden arviointiin on kuvattu alla olevassa taulukossa (0= soveltuu huonosti, 1= soveltuu osittain, 2=soveltuu hyvin).
Osaamisalue | Vastaanoton havainnointi | Potilastapauskeskustelu | Yhteistyötaidot | Potilaspalaute |
Ammatillisuus | 2 | 2 | 2 | 1 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 2 | 2 | 0 | 1 |
Johtaminen | 1 | 1 | 1 | 0 |
Lääketieteellinen osaaminen ja kliiniset taidot | 2 | 2 | 1 | 1 |
Tiedonhallinta ja oma osaaminen | 2 | 2 | 1 | 0 |
Vuorovaikutustaidot | 2 | 0 | 2 | 2 |
Yhteistyötaidot | 1 | 1 | 2 | 0 |